Trinitarienii vin cu această dilemă, legat de aceste texte unde Domnul Isus este numit: ‘Dumnezeu’, ei ridică următoarea problemă: În Isaia 43:10, se spune că „…înainte de Mine n-a fost făcut nici un Dumnezeu, şi după Mine nu va fi”. Potrivit cu Isaia 43:10 (citat mai sus), Iehova declara ca înainte de El nu a fost făcut nici un alt Dumnezeu, şi nici după El nu va mai fi făcut vreunul; daca Iehova l-a creat pe Isus, şi Ioan (inspirat) îl numeşte pe Isus ca fiind Dumnezeu, cum se împacă acest verset (Ioan 1:1) cu Isaia 43:10, unde Iehova afirmă că nici un alt Dumnezeu nu există sau va exista?

O altă întrebare a trinitarienilor este: Să credem că există un Dumnezeu mare: Tatăl, şi unul mic: Isus? Sau: Ce fel de Dumnezeu este Isus, dacă există doar unul Adevărat: Tatăl ceresc?

O altă problemă ridicată de ei, asemănătoare cu prima:

În Osea 13:4 se spune: „Dar Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău, din ţara Egiptului încoace. Tu cunoşti că nu este alt Dumnezeu în afară de Mine şi nu este alt mântuitor în afară de Mine.” (vezi şi Isaia 43:11). În mod repetat în Scripturi, Dumnezeu este descris ca singurul Mântuitor (Salvator). Dacă Dumnezeu este doar Tatăl, şi El este singurul Mântuitor, de ce şi Isus este numit atunci şi El ca fiind Mântuitor (Luca 2:11; Faptele Apostolilor 13:23; Tit 2:13)?

În rezumat, întrebările ridicate de trinitarieni, este aceasta: dacă nu există decât un singur Dumnezeu: Tatăl, şi un singur Mântuitor: Iehova (Tatăl), şi nu este alt Dumnezeu, şi alt Mântuitor, atunci cum şi de ce Isus este numit Mântuitor şi Dumnezeu?

Răspuns:

Răspunsul este simplu!

În sensul absolut şi deplin nu există alt Dumnezeu şi alt Mântuitor, decât Tatăl, dar în alt sens, într-un sens restrâns, există un alt Dumnezeu şi un alt Mântuitor!

De pildă, le-aş răspunde la trinitarieni cu o altă întrebare: Ce fel de dumnezei sunt îngerii fideli, sunt ei dumnezei falşi sau adevăraţi? Sau ce fel de Dumnezei sunt oamenii care au scris Scripturile (Ioan 10:35), falşi sau adevăraţi?

În plus, în Scripturi în Judecatori 3:9,Judecatori 1:15, acelaşi cuvânt ebraic: ‘moh-shia’ care este tradus cu: Mântuitor, (Salvator), este atribuit la Otiniel un judecător în Israel. Atunci întrebarea pentru trinitarieni este următoarea: Având în vedere că Există un singur Mântuitor: Iehova, cum se împacă această afirmaţie cu cea, în care oamenii sfinţi sunt numiţi mântuitori?

Cu siguranţă că Otiniel nu era Iehova, şi nici nu însemnă că afirmaţia că nu există decât un singur Mântuitor: Iehova este falsă. Este clar că Otiniel, era un Mântuitor dar nu în sens absolut; ci, într-un sens relativ sau secundar.

Astfel, trebuie să înţelegem, că în contextul respectiv din Osea şi Isaia, doar Iehova fost salvator pentru Israel. Astfel citind în context textelor, observăm că Dumnezeu vrea să spună că El a furnizat salvarea pentru Israel şi nu dumnezeii (idolii) străini şi falşi ai popoarelor (vezi: Isaia 43:1-12; Osea 13:1-4).

Tot la fel şi în Noul Legământ, doar Dumnezeu este Salvator în sens absolut, însă ca şi în vechime când a folosit oameni (Judecători 3:9,15) sau îngeri (Isaia 63:9), care au fost numiţi salvatori, tot aşa Dumnezeu s-a folosit de Isus Cristos, care a fost numit: Mântuitor (vezi şi Faptele Apostolilor 4:12; Tit 1:4; 3:6).

Motivele sunt redate în Scriptură: Tatăl a trimis şi la rânduit ca Salvator, pe Fiul Său: Isus Cristos, după cum se spune la 1 Ioan 4:14: „Şi noi am văzut şi mărturisim că Tatăl a trimis pe Fiul ca să fie mântuitorul lumii”. Dar având în vedere că Tatăl L-a trimis ca Mântuitor, El îi supune toate lucrurile, doar Dumnezeu este Salvator în sens absolut, în sensul de sursă a salvării, izvor de putere şi autoritate (1 Corinteni 14:27; Iuda 1:25).

Domnul Isus fiind agentul salvării de aceea este numit Mântuitor (salavator), dar nefiind izvorul salvării!

Apoi, Isus Cristos este Domn şi Salvator (Mântuitor), deoarece Tatăl L-a făcut Domn şi Mântuitor, după cum afirmă clar Biblia în Faptele Apostolilor 5:31: „Pe acest Isus, Dumnezeu L-a înălţat cu puterea Lui şi L-a făcut Domn şi mântuitor, ca să dea lui Israel pocăinţa şi iertarea păcatelor.” (vezi şi Faptele Apostolilor 2:36; 13:23). Faptul că Dumnezeu Tatăl L-a făcut Mântuitor, după cum afirmă Scriptura, şi asta indică că Isus nu este Domn, Mântuitor prin Sine; ci, datorită Tatălui.

Acum la întrebările trinitarienilor: Este Isus un Dumnezeu mai mic? Ce fel de Dumnezeu este Isus? Este El unul fals sau adevărat? Cum pot fi doi Dumnezei având în vedere că Biblia spune că există doar UNUL?

Aceasta este problema trinitarienilor, şi răspunsul este în funcţie de cum ne raportăm la termenul ‘Dumnezeu’ şi în ce contexte? Dacă ne raportăm la acest termen în mod general aşa cum apare în Biblie, atunci Isus este ‘un Dumnezeu’ chiar mai mare ca ceilalţi dumnezei (îngerii şi oamenii numiţi astfel). Dacă ne raportăm la mod absolut, doar Tatăl este Dumnezeu, şi nu este alt Dumnezeu afară de El, aceste este sensul din Isaia 43:1-12.

În Isaia 43:10, se vorbeşte de Dumnezeu în sens absolut, iar în Ioan 1:1, Cuvântul este numit: „un dumnezeu” (NW),  dar nu în sens absolut; El fiind un dumnezeu născut (Ioan 1:18 NW; SCC), astfel, Isus nu este egal cu Dumnezeul ne-născut şi absolut, de care este alături. De fapt, pe Isus, oamenii l-au văzut şi pipăit (Ioan 1:14), dar pe Dumnezeul absolut, adică pe Tatăl nimeni nu l-a văzut (Ioan 1:18). Raportat la Tatăl, Isus este mai mic (vezi Exod 18:11; 2 Cronici 2:5; Ioan 10:29; 14:28; 1 Corinteni 14:14-28).

Dar ce fel de Dumnezeu este Isus, unul fals sau adevărat?

Folosind expresia ‘Dumnezeu’ în sens restrâns, Domnul Isus este Dumnezeu adevărat, aşa cum şi îngerii fideli sunt Dumnezei adevăraţi. Oare ce fel de Dumnezeu a fost Moise pentru faraon? Un Dumnezeu fals sau Adevărat? Tot aşa Isus este Adevărul (Ioan 14:6), şi nimeni nu vine la Dumnezeu Tatăl decât prin El.

Însă raportat la sensul deplin şi absolut, Isus nu este nici Dumnezeu fals, nici Dumnezeu adevărat, pentru că El prin Sine nu este Dumnezeu în adevăratul şi deplinul sens al cuvântului neavând în întregime atributele Tatălui. De aceea, Biblia afirmă în mod constant că Dumnezeu este doar UNUL: Tatăl, doar El este singurul Dumnezeu adevărat, în deplinul sens al cuvântului (vezi şi Marcu 10:17,Marcu 1:18; Luca 18:18,Luca 1:19; Ioan 17:3; 1 Corinteni 8:6). Isus Însuşi afirmă: „Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat şi pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu.” Doar Tatăl este Dumnezeu adevărat în sensul că doar El este Dumnezeu, doar El este „singurul Dumnezeu” (Ioan 5:44), ceilalţi sunt Dumnezei dar nu în sensul deplinătăţii cuvântului: Dumnezeu!